Tuesday, December 30, 2008

CORETAN TAHUN BARU HIJRAH DARI ISLAM KREATIF

Seringkali disetiap tahun baru baik Hijiriah mahupun Masihi, yang pasti mengiringi jutaan umat manusia didunia ini adalah azam dan semangat yang baru. Yang mana azambaru tersebutlah yang akan membentuk manusia kearah keteraturan diri bagaikan sebuah ikrar dan sumpah buat dirinya. Sekiranya azam tersebut terlaksana dengan sempurna kearah kebaikan, maka akan terbentuk seorang insan yang berguna manakala sebaliknya atau pun pengingkaran keatas azam tersebut, kerugian dan kegagalan yang akan diperoleh. Benar atau tidak , Wallahu A’lam! Tanpa mengira kaum, bangsa, perbezaan agama atau mazhab kita pasti ingin menjadikan tahun yang baru ini penuh dengan pembaharuan baik dari segi syakhsiah mahupun yang lain yang bersifat positif. Perpaduan , kasih saying dan hormat antara satu dengan yang lain adalah faktor-faktor yang diperlukan bagi merealisasikan penyatuan umat manusia dan memenuhi isi bumi ini dengan kedamaian dan keamanan.

Seperti biasa di awal tahun baru Islam, diserata dunia umat Islam merayakannya dengan pelbagai sambutan dan majlis bagi meraikannya. Kesempatan terbaik di awal tahun baru hijriah ini adalah dengan membentuk diri dan jiwa kearah baru, malahan dikesempatan ini ada yang berhijrah secara rohani dengan semangat dan azam yang membentuk diri kepada kesempurnaan jiwa, tak kurang juga yang berhijrah secara fizikal dan material. Yang sebenarnya walau apa yang kita lakukan di Tahun baru ini, setidak-tidaknya jadikanlah ianya sesuatu yang bermakna yang bukan untuk diri semata tetapi yang bermanfaat buat semua yang berada di sekitar kita tanpa mengira sebarang perbezaan. Hapuskan segala bentuk sentimen kebencian dan permusuhan serta provokasi yang memusnahkan perpaduan dan nilai-nilai kemanusiaaan.

Pada sebelum ini, di awal tahun baru Islam, berbagai sambutan yang diadakan telah dicemari dengan insiden yang memilukan dan memalukan dunia Islam. Pengeboman keatas orang-orang yang tidak memerangi atau diperangi, sentimen kafir mengkafirkan terhadap golongan minoriti Islam yang melaungkan slogan perpaduan dan keamanan oleh pihak yang menafikan hak persaudaraan dan perdamaian sesama Islam. Apakah dengan cara ini Tahun baru disambut? Dengan cara inikah azam dan niat baru dilaksanakan? Saat musuh Islam zionis bertindak keatas Palestin, Gaza kita berduka tapi tidak berbuat apa-apa, tetapi ketika persaudaraan sesama Islam di cabul, dinafikan hak oleh segolongan pihak kita ingin berduka dan tidak berbuat apa-apa juga? Jangan jadikan Agama dan negara kita seperti yang berlaku di sebahagian tempat yang berperang sesama sendiri gara-gara provokasi dan sentiment anti kepada sesuatu yang membinasakan.

Islam adalah agama yang menitik beratkan hal-hal yang dapat membentuk jiwa sarat dengan hal yang bersifat kerohanian dan perpaduan. Maka dengan ini kami dari pihak Islamkreatif mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Hijiriah dan Masihi kepada semua pelawat blog kami disertai dengan seruan perpaduan serta kasih sayang demi mewujudkan umat Islam yang bersatu dan terhormat. Akhir kalam, kesejahteraan buat mereka yang mengikuti petunjuk kebenaran.

No comments: