Sunday, December 28, 2008

MASJID GAZA DIBOM TENTERA UDARA ZIONIS ISRAEL DAN AMERIKA PULA SALAHKAN GERAKAN HAMAS LANGGAR GENJATAN SENJATA !

Berita Harian : 28 Disember 2008

GAZA: Israel mendakwa tentera udaranya berjaya mengebom sebuah masjid di Bandar Gaza semalam selepas kononnya dikenal pasti dijadikan sarang aktiviti pengganas. Pasukan perubatan Palestin berkata, dua rakyat tempatan terbunuh dalam serangan udara itu, sebahagian siri serangan udara oleh Israel ke atas Gaza yang mengorbankan 227 penduduk Palestin dalam tempoh 12 jam semalam. Jurujucakap tentera Israel pula berkata, Israel sebenarnya mengelak daripada menyerang institusi keagamaan tetapi "sesiapa yang menyerang Israel tidak akan menemui sebarang pengganas di dalam kemudahan awamnya."

Beliau berkata, masjid yang dobom itu terletak di sebuah bandar di daerah Rimal. Beliau juga mendakwa, roket Hamas semalam mengenai rumah ibadat Israel. – Reuters

Amerika Syarikat (AS) hari ini menyalahkan Hamas kerana melanggar perjanjian gencatan senjata dan menuduh sengaja memprovokasi Israel melancarkan serangan udara ke atas Gaza, semalam. Serangan itu menyaksikan lebih 200 orang terkorban di bandar yang dikuasai kumpulan Islam Palestin itu. Washington bagaimanapun tidak menuntut supaya Israel menghentikan serangan itu, sebaliknya mahu serangan itu tidak disasarkan ke arah orang awam.

"Apa yang kita mahu ialah Hamas menghentikan serangan roket ke arah Israel," kata jurucakap Rumah Putih, Gordon Johndroe. AS dilihat cuba menyingkirkan Hamas sejak ia memenangi pilihan raya Parlimen Palestin, Januari 2006. Pegawai Israel berkata, serangan ke atas Hamas di Tebing Gaza akan berlarutan beberapa waktu.

Raja Saudi, Raja Abdullah dikatakan berbincang dengan Presiden George W Bush mengenai keadaan di Gaza tetapi tiada maklumat terperinci mengenainya. Serangan udara ke atas Gaza itu diputuskan Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert untuk memastikan serangan roket oleh Palestin tidak merebak di wilayah negara itu. - Reuters

No comments: