Friday, January 16, 2009

PEMIMPIN UMMAT ISLAM: WAJIB BOIKOT PRODUK ISRAEL

Pemimpin Besar Revolusi Islam Ayatullah al-Udzma Sayyid Ali Khamenei dalam jawaPan beliau atas permintaan fatwa (istifta) soal impot produk-produk ReJim Zionis Israel dan pengiklanannya menjawab, "Wajib meninggalkan segala bentuk muamalah yang menguntungkan rejim penjajah Israel". Beliau menjelaskan, "impot dan iklan produk-produk Rejim Zionis Israel tidak diperbolehkan kepada setiap muslim kerana bahayanya kepada Islam dan umat Islam".

Sayyid Ali Khamenei juga menegaskan agar umat Islam tidak mengimpot produk-produk yang pembuatannya dan penjualannya menguntungkan Zionis Israel dan menambahkan, "Setiap muslim wajib tidak membeli dan memanfaatkan produk-produk yang manfaatnya kembali pada Zionis Israel".

Begitu juga mengenai agensi-agensi pelancongan di negara-negara Islam yang mempunyai program tour ke Negara haram Rejim Zionis Israel, Pemimpin Islam mengharamkannya kerana bahayanya terhadap Islam dan umat Islam. Sayyid Ali Khamenei juga mengharamkan setiap muslim yang melakukan perbuatan melanggar boikot umat Islam terhadap Zionis Israel.

Pemimpin Besar Revolusi Islam mengharamkan pembelian produk-produk dari perusahaaan-perusahaaan Yahudi, Amerika atau Kanada bila itu menyebabkan semakin kuatnya Zionis Israel atau akan dimanfaatkan untuk memusuhi Islam dan umat Islam.

Sekaitan dengan jual beli produk-produk Amerika dan seluruh negara-negara Barat Ayatullah Sayyid Ali Khamenei menjelaskan, "Bila pembelian produk-produk impot dari negara-negara bukan Islam dan manfaatnya mengakibatkan pada semakin kuatnya negara-negara penjajah, para musuh Islam atau memperkuat kekuatan kewangan mereka untuk menyerang tempat-tempat Islam atau muslimin di seluruh dunia, wajib hukumnya bagi umat Islam untuk tidak membeli dan memanfaatkannya. Hukum ini tidak khusus bagi rakyat Iran yang muslim sahaja".


sumber IRIB

1 comment:

Unknown said...

bukan boikot beb tapi sekarang dah haram beli barang israel kata ali khamenei